π Athens Hotel δίπλα στο Καλλιμάραρο, Παγκράτι, Αθήνα. ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ ΠΟΛΗΣ 2017

στα HOTEL DESIGN AWARDS 2017

Σχέδια | Κείμενο

DRAWINGS

 

Pi Athens Suites / Η αρμονία του π

ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ ΠΟΛΗΣ 2017 στα HOTEL DESIGN AWARDS 2017

Το έργο αφορά στην αναδιαμόρφωση υφιστάμενου κτιρίου γραφείων σε «boutique ξενοδοχείο». Το «π Athens Suites» βρίσκεται δίπλα στο Καλλιμάρμαρο και πολύ κοντά στον Εθνικό Κήπο και το Ζάππειο.

Η σαφής άποψη του ιδιοκτήτη για την αισθητική, το ύφος και την κεντρική ιδέα για τη διαμόρφωση των εσωτερικών χώρων, καθόρισε σε μεγάλο βαθμό το τελικό αποτέλεσμα. Συνήθως κάτι τέτοιο αποτελεί πρόβλημα στη συνθετική διαδικασία και τελικά το έργο είναι κακό ή μέτριο. Αντίθετα, όταν ένας χώρος είναι μελετημένος με μεγάλη ακρίβεια και υπάρχει μια συνολική αντίληψη στον σχεδιασμό, με έμφαση και στην παραμικρή λεπτομέρεια, τότε το αποτέλεσμα είναι συνήθως εξαιρετικό. Συχνά όμως, τέτοια έργα υφίστανται σημαντικές αλλοιώσεις από τους ιδιοκτήτες. Ίσως συμβαίνει αυτό, διότι ο κάτοικος ασφυκτιά όταν όλα είναι προκαθορισμένα και «επιβεβλημένα» από έναν σχεδιαστή και του στερείται η ελευθερία της προσωπικής του έκφρασης.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση βρέθηκε κατά κάποιο τρόπο η μέση λύση: Ο ιδιοκτήτης Σωκράτης Γαβριήλ δεν θέλησε να περιορίσει ή να παρακάμψει την προσωπική του αισθητική, αναθέτοντας μια πλήρη μελέτη σε έναν αρχιτέκτονα ή designer. Η ευαισθησία του να διακρίνει ωραίες ποιότητες στον τομέα της αρχιτεκτονικής εσωτερικού χώρου και της διακόσμησης, τον βοήθησε να καθορίσει το σενάριο της επέμβασης και της διακόσμησης στα δωμάτια και στους χώρους διημέρευσης. Ο ρόλος του αρχιτέκτονα σε αυτό το έργο ήταν συμβουλευτικός και ρυθμιστικός. Έγινε ξεκαθάρισμα και ομαδοποίηση των προθέσεων του Σ. Γαβριήλ και καθορίστηκε έτσι η φιλοσοφία της επέμβασης και της σύνθεσης. Η μελέτη του φωτισμού, ο σχεδιασμός κάποιων βασικών κατασκευαστικών λεπτομερειών, η χρωματική μελέτη των δομικών στοιχείων και των ψευδοροφών, καθώς και ο συνδυασμός των υλικών, συνέβαλαν στην άρτια ολοκλήρωση της αρχικής κεντρικής ιδέας του ιδιοκτήτη.

Η δομή και η αρχιτεκτονική του υπάρχοντος κτιρίου αποφασίστηκε να παραμείνουν σε μεγάλο βαθμό ως είχαν. Δεν αποκρύφτηκε η μεταλλική δομή του 3ου και 4ου ορόφου και έγιναν ήπιες επεμβάσεις στο προηγούμενο αρχιτεκτονικό λεξιλόγιο.

Το πι, το όνομα που δόθηκε στο ξενοδοχείο, σχετίζεται με την σταθερά π, η οποία απασχολεί για πολλά χρόνια τους μαθηματικούς και τους φυσικούς, λόγω των εκπληκτικών ιδιοτήτων και την αρμονία που παρουσιάζει[1]. Το π συνδέεται με την ιστορία της Αθήνας: Ο Αρχιμήδης είχε χρησιμοποιήσει γεωμετρικές τεχνικές βασιζόμενες σε πολύγωνα, για να υπολογίσει την αξία του π. Ο αριθμός π συνδέεται επίσης με την προσπάθεια των αρχαίων Ελλήνων να τετραγωνίσουν τον κύκλο. H επιλογή του ονόματος αυτού έχει και διδακτικό χαρακτήρα: Ο ένοικος του ξενοδοχείου, ίσως αναρωτηθεί για τη σημασία του π και θελήσει να γνωρίσει περισσότερα για τη μαγεία αυτού του άρρητου αριθμού. Η γραφιστικές επεμβάσεις συμβάλλουν σε αυτή την πρόθεση.

Όσον αφορά στη φιλοσοφία σχεδιασμού, στο ξενοδοχείο χρησιμοποιήθηκαν κυκλικά στοιχεία και σφαίρες, τα οποία συνδέονται με την σταθερά π. Οι διαστάσεις κάποιων ευθύγραμμων κατασκευών είναι ίσες με την περιφέρεια κύκλων. Έτσι δημιουργούνται αρμονίες και αντιθέσεις, και οι μορφές σχετίζονται μεταξύ τους μέσω αναλογιών.

Στο ισόγειο αναπτύσσεται ο χώρος υποδοχής και συνδέεται με τον υπαίθριο χώρο του ακάλυπτου, όπου έχουν φυτευτεί ελιές, αμυγδαλιές και άλλα φυτά, που είχε φέρει η βασίλισσα Αμαλία στον Εθνικό κήπο. Στους ορόφους σχηματίζονται 6 δωμάτια διαφορετικού μεγέθους για τουρίστες, στελέχη εταιρειών, οικογένειες και ζευγάρια. Στη σουίτα του τελευταίου ορόφου και στην ταράτσα υπάρχει θέα προς την Ακρόπολη και προς το Καλλιμάρμαρο. Στο υπόγειο υπάρχει ο χώρος του πρωινού, όπου διοχετεύεται φυσικό φως μέσω στεγασμένων ανοιγμάτων στον ακάλυπτο και στην πρασιά.

Χρησιμοποιήθηκαν βινυλικά και εποξειδικά δάπεδα. Στα λουτρά, μερικές επιφάνειες καλύφθηκαν με κεραμικά πλακίδια και άλλες με φυσικές ψηφίδες, συγκολλημένες με συνδετική ρητίνη. Στην περιοχή του ύπνου μερικοί τοίχοι επενδύθηκαν με τρισδιάστατες αφροβινυλικές ταπετσαρίες και με ματ φύλλα ανοξείδωτης λαμαρίνας. Για τη σκίαση προσαρμόστηκαν στα ανοίγματα βαμβακερές κουρτίνες και φαρδιές ξύλινες περσίδες.

Βιοκλιματικά στοιχεία: Γαιοθερμικό υπόγειο, Αιολική καμινάδα, διπλή αεριζόμενη πρόσοψη (με ανοξείδωτο πλέγμα), διαμπερής αερισμός, αισθητήρες κίνησης και θερμοκρασίας, ενεργειακοί υαλοπίνακες, φυτεμένος ακάλυπτος.  


[1] Η σταθερά π ισούται με το λόγο της περιφέρειας ενός οποιουδήποτε κύκλου προς τη διάμετρό του και αυτό ισούται, κατά προσέγγιση, με τον άρρητο αριθμό 3,14.

 

ΦΩTOΓPAΦOΣ: Λουίζα Νικολαΐδου

 

APXITEKTONIKH MEΛETH, ΜΕΛΕΤΗ ΦΩΤΙΣΜΟΥ:

YOLKSTUDIO_Μανώλης Ηλιάκης, Μαρία Ρεμούνδου

CONCEPT, INTERIOR DESIGN: Σωκράτης Γαβριήλ

H/M MEΛETH: ARTEC

EΠIBΛEΨH: Σταύρος Κοσιέρης

TEXNIKH ETAIPΕΙA KATAΣKEYHΣ: ARTEC

Οπτική ταυτότητα: Δημήτρης Τζαβάρας

IΔIOKTHTHΣ: Σωκράτης Γαβριήλ

TOΠOΘEΣIA: Καλλιμάρμαρο

ΣYNOΛIKO EMBAΔO KTIPIOY: ~550 τ.μ.

XPONOΣ MEΛETHΣ: 2016

XPONOΣ KATAΣKEYHΣ: 2016

 

 

Follow Us